headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Zorg dat u waardering krijgt

Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken. U moet er vooral voor zorgen dat anderen zich bewust worden van uw competenties en van wat u allemaal doet. Soms moet u bewust vissen naar complimentjes om de verdiende waardering te ontvangen.

Complimenten, een bron van motivatie
Complimenten zijn voor ieder een belangrijke drijfveer in het werk. Als uw werk gewaardeerd wordt door anderen, geeft u dat de energie om door te blijven gaan. Mensen die nooit complimentjes krijgen, raken soms gefrustreerd. Doordat ze nooit van iemand horen dat ze goed werk verrichten, kunnen ze zelfs gaan twijfelen aan zichzelf. Managers bevinden zich in een positie waarin ze weinig complimentjes krijgen. Klanten waarderen de persoon met wie ze direct contact hebben: de fooi is voor de ober, niet voor zijn chef! Ondergeschikten delen gewoonlijk weinig complimentjes uit aan hun baas en uw eigen leidinggevende weet niet altijd waarmee u zich dagelijks bezighoudt.

Eerder schreef ik al over complimenten en daarbij stond vooral uw waardering aan anderen centraal. Ook beschreef ik eerder hoe het komt dat mensen eigenlijk zo weinig complimenten geven. In dit artikel gaat het vooral over u! Het is ook belangrijk dat anderen uw werk zien en waarderen, maar daarvoor moeten zij wel weten wat u doet!

Wat doet u eigenlijk?
De werkzaamheden van managers spelen zich voor een groot deel achter gesloten deuren af. Veel medewerkers hebben er totaal geen besef van wat u doet als u zich een hele dag opsluit op uw kantoor. U weet zelf precies waar u mee bezig bent en denkt wellicht dat anderen dat ook zien. U denkt misschien dat anderen uw aandeel in de organisatie wel begrijpen en in stilte waarderen. Maar geloof mij: anderen staan daar niet zo erg bij stil en hebben er vaak geen flauw idee van waarmee u zich allemaal bezighoudt.


Veel mensen zien alleen de oppervlakte van uw werk en het uiteindelijke resultaat. Als u iets bijzonders heeft gedaan, ga er dan niet vanuit dat anderen dat wel zullen waarderen. De kans bestaat dat zij uw aandeel niet eens hebben bemerkt. Als u gewaardeerd wilt worden voor de dingen die u doet, zult u uw activiteiten zichtbaarder moeten maken. Laat niet alleen uw resultaten zien, maar geef ook inzicht in het proces. Verder zult u gericht naar de meningen van anderen moeten vragen.

Spreek over uw successen
Misschien vindt u het zelf 'vanzelfsprekend' en 'gewoon' wat u allemaal doet. U heeft wellicht het idee dat het 'gewoon uw werk' is, dat verder geen aandacht behoeft. Als u dat zelf al vindt, verwacht u dan dat anderen daar anders over denken?

Het is goed om uzelf af en toe in de schijnwerpers te zetten en applaus in ontvangst te nemen. Vertel aan anderen wat u gedaan heeft en vraag wat zij daarvan vinden. Zeg terloops hoeveel tijd u eraan kwijt bent geweest; mensen hebben daar geen idee van. Als u meent dat u bijzonder goed werk heeft verricht is het zeker zinvol om dat bekend te maken. Vraag anderen - uw baas, collega’s of klanten - op deze manier om waardering voor wat u heeft gedaan. Presenteer uw successen met enige trots en zorg ervoor dat anderen die bemerken. Let er op dat het niet alleen bij woorden blijft, maar dat u de genoemde successen ook werkelijk heeft bereikt. Anderen moeten niet het idee krijgen dat u slechts naar loze complimentjes vist.

Maak anderen bewust
Anderen bewust maken van uw eigen successen heeft de volgende voordelen:

Anderen merken beter wat u doet
Iedereen is op zijn eigen manier bezig met het bereiken van doelen en staat er niet zo bij stil wat uw aandeel daarin is. Anderen ervaren uw inspanning mogelijk als een vanzelfsprekendheid en niet als iets dat erg bijzonder is. Als u specifiek vraagt wat anderen van uw werk vinden kan dat een eye-opener voor hen zijn. Ze zien nu pas wat u doet. U zult daardoor meer gewaardeerd worden voor uw activiteiten.

Als uw klanten, leidinggevenden of medewerkers zich bewust worden van het werk dat u verricht en dat goed vinden, stijgt u in waardering. Ook het eindproduct wordt meer gewaardeerd als u duidelijk maakt wat daarvoor nodig is geweest.

Anderen vormen zich een mening
Anderen denken er niet altijd over na wat zij nu eigenlijk vinden van uw prestaties. Als u hen ervan bewust maakt en vraagt naar hun mening, moeten ze daar serieus over nadenken. Als uw werk goed is, zullen zij dat ook vinden en daar uiting aan geven.

Meningen worden uitgesproken
Zolang iemand zijn mond dichthoudt, weten u en anderen niet wat hij werkelijk vindt. Al vindt hij uw werk nóg zo goed, hij kan later om één of andere reden altijd zeggen dat hij dat helemaal niet vond. Als uw medewerkers hun positieve waardering uitspreken, is het lastig om later te verwoorden dat ze uw werk helemaal niet zo goed vonden. Mensen die u in bijzijn van anderen complimenteren, kunnen moeilijk de volgende dag weer wat anders zeggen. Dit geldt zelfs bij een ongemeend compliment dat slechts bedoeld is om u te paaien.

U bouwt credits op
Negatieve boodschappen kunnen snel leiden tot vooroordelen. Als u fouten maakt, kan het zijn dat anderen zich alleen die fouten nog maar kunnen herinneren. U wordt dan geassocieerd met uw fouten en al het goede werk wat u eerder heeft verricht valt dan in het niet. Dit gaat ten kostte van uw imago. Hoe vaker anderen zeggen dat u goed werk heeft verricht, des te eerder zullen uw fouten worden vergeten. U kunt een steek laten vallen, zonder meteen commentaar te krijgen.

U wordt nog eens gevraagd
Zodra anderen bekend worden met uw kwaliteiten, zult u vaker worden uitgenodigd aan bepaalde projecten deel te nemen. Er worden meer opdrachten aan u persoonlijk geadresseerd.

U krijgt tijdig feedback
Als u vertelt wat u doet en vraagt wat anderen daarvan vinden, krijgt u direct feedback op uw functioneren. Waardering, maar ook kritiek die anders wordt opgespaard tot uw functioneringsgesprek, komt eerder op tafel, waarna u er ook meteen iets mee kunt doen.


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl



tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren