headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Waarom is het geven van een compliment toch zo moeilijk?


Het lijkt zo eenvoudig om tegen een collega te zeggen: 'Jeeh, wat een mooie nieuwe rok heb je aan!' of 'Dit andere kapsel staat je erg goed!', maar toch laten we het vaak na om dergelijke complimenteuze uitspraken te doen. We blijken het vaak erg moeilijk te vinden om gewoon iets aardigs te zeggen, maar waarom is dat?.

Drie redenen:

Opmerkzaamheid
Een eerste reden voor het uitblijven van complimenten kan te maken hebben met een gebrek aan opmerkzaamheid. Met andere woorden: je hebt misschien helemaal niet gemerkt dat je collega iets nieuws aan heeft en zegt er dus niets over.

Oprechtheid
Een tweede reden kan met jouw gevoel voor oprechtheid te maken hebben: misschien vindt je het kapsel van de ander helemaal niet zo mooi en zeg je daarom liever niets. Veel mannen vinden het werkelijk shocking als hun - voorheen langharige - vrouwelijke collega plotseling met een kort geknipte coupe ten tonele verschijnt. Om te voorkomen dat hun: 'Goh, lekker fris!' gepaard gaat met de verkeerde mimiek en intonatie houden ze maar liever veilig hun mond dicht.

Angst voor een verkeerde reactie
Een derde reden om niet al te complimenteus te zijn kan te maken hebben met angst voor een verkeerde reactie. Nederlanders hebben de neiging om ontvangen complimenten te ontkrachten of te bagatelliseren. Op het compliment: ' wat een mooie blouse!' volgt misschien het antwoord: 'Oh, die heb ik al hl lang! Heb je die dan nit eerder gezien?' In feite wordt de complimentgever hier afgerekend op zijn gebrek aan opmerkzaamheid. Deze persoon kan dat als gezichtsverlies ervaren en zorgt ervoor dat hij bij voorbaat wat voorzichtig wordt met opmerkingen over uiterlijk.

Complimenten over het werk
Als het gaat om complimenten over het werk spelen er nog andere factoren mee die het lastig maken om positieve waardering uit te spreken.

Vanzelfsprekendheid
De eerste factor is de vanzelfsprekendheid en dagelijkse routine. Jouw secretaresse doet bijvoorbeeld elke dag hetzelfde werk. Dat doet ze wel goed, maar niet per se uitzonderlijk, vind je. Waarom zou je haar dan vandaag opeens een compliment geven voor iets dat ze dagelijks doet? Misschien wacht je tot het Secretaressedag is om haar extra te waarderen voor een jaar lang hard werken. Toch verliest jouw compliment dan enorm in kracht. Zeker als je haar elk jaar een bloemetje geeft op deze dag, blijft het de vraag of je dat doet omdat je haar werkelijk zo waardeert of als morele verplichting omdat het toevallig deze dag is. Als je complimenteert op een vast moment en op een gebruikelijke manier schept dat namelijk verwachtingen ('Waar blijft mijn bloemetje!'). Als complimenteren een routine wordt daalt het effect ervan. Als je een collega op bijzondere wijze in de aandacht wilt zetten doet je dat beter op een andere dag en steeds op een andere manier!

Eerlijke verdienste
Een tweede factor die complimenteren lastig maakt is wellicht je gevoel voor 'eerlijke verdienste'. Complimenteer je een collega die eindelijk een keer een foutloos rapport presenteert, terwijl je het feitelijk een vanzelfsprekendheid vindt dat elk rapport foutloos is? Je compliment zou deze werknemer - die het juist niet altijd zo goed doet - wellicht kunnen motiveren tot het afleveren van beter werk. Anderzijds kan het je gevoel voor rechtvaardigheid aantasten als je complimenten geeft aan mensen die het naar je idee helemaal niet verdiend hebben. Het is overigens de vraag of de slecht presterende collega je waarderende woorden zou opvatten als een compliment of eerder als een vorm van cynisme. Als je complimenteert moet je in ieder geval je woorden en de manier waarop je die uitspreekt op elkaar af te stemmen om te laten zien dat je het werkelijk meent.

Angst voor jaloezie
De derde factor is angst voor jaloezie en onderlinge competitie. Als je meerdere werknemers hebt die zich verschillend inzetten, kun je het dan maken om slechts n van hen te complimenteren voor zijn of haar grote inspanning? Het gevolg zou immers kunnen zijn dat je de anderen miskent. Prijs je in plaats daarvan de hele groep? In dat geval zit je wederom met het vraagstuk over eerlijke verdienste. Bovendien krijgt deze ene persoon dan nog steeds geen bijzondere erkenning voor zijn of haar enorme inzet.

Niet zonder risico
Complimenten geven is niet zonder risico. Je schept er verwachtingen mee, je kunt er mensen mee voor het hoofd stoten, je kunt aangezien worden als een slijmbal. Dit alles kan er toe leiden dat je maar liever niemand complimenteert, behalve op momenten dat de uitzonderlijke prestaties er dik bovenop liggen. Alledaagse werkzaamheden krijgen geen extra aandacht - hoogstens eenmaal per jaar op een speciale dag of tijdens functioneringsgesprekken. En bij zo'n functioneringsgesprek worden de complimenten soms alleen gemaakt om het gesprek in te leiden om daarna meteen overschaduwd te worden door een opsomming van punten die niet goed gaan.

Hoe dan wel complimenteren?
  1. Iedereen heeft unieke eigenschappen die te waarderen zijn. Als je daar speciale aandacht aan geeft, complimenteer je zonder dat je daarmee anderen voor het hoofd stoot.
  2. Complimenteer duidelijk en opvallend! Daarmee laat je blijken dat wat jij uitdrukt werkelijk een compliment betreft en geen losse opmerking tussendoor.
  3. Complimenteer op onregelmatige momenten. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat - extra - beloning of waardering meer effect heeft als deze niet op vaste tijden worden geboden.
  4. Sta eens vaker stil bij het gewone werk! Dit krijgt gewoonlijk de minste aandacht terwijl medewerkers er het meest bij betrokken zijn. Ook hier geldt: geef deze aandacht niet - alleen - op vaste momenten.
  5. Probeer eens een origineel compliment te maken dat eruit springt qua creativiteit. Daarmee laat je blijken dat je moeite doet voor de ander en dat jouw waardering dus betekenis heeft.


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl



tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren