headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

De kunst van het complimenteren

Aan wie, wanneer en hoe?
Gebrek aan waardering is een van de grootste klachten die mede veroorzaker zijn van ziekte en voortijdig vertrek van medewerkers. Eigenlijk is iedereen zich er wel genoeg van bewust hoe belangrijk waardering is. Toch zijn niet alle managers altijd even scheutig met hun complimentjes. Misschien onderschatten veel managers het belang van dit betrekkingsaspect. Ook kan het zijn dat deze managers niet precies aanvoelen wanneer extra aandacht door middel van een compliment gewenst is, wie eigenlijk dat compliment moet krijgen en welke vorm daarbij passend is.

Een basisbehoefte van iedereen
Ieder mens heeft behoefte aan persoonlijke waardering voor het werk dat hij doet. Een gemeend compliment doet de houding van een medewerker veranderen. Deze waardering draagt bij tot een beter gevoel en zelfs tot betere gezondheid. Sommige mensen worden graag bevestigd in alles wat ze doen. Een regelmatig compliment geeft hen de nodige zekerheid om daarmee verder te gaan. Anderen zijn zeer zelfstandig, maar waarderen het wel als ze van je horen dat je gemerkt hebt dat ze iets extra's hebben gedaan.

Geen vanzelfsprekendheid!
Een manager kan het idee hebben dat bijvoorbeeld een verkoper zelf wel begrijpt dat hij goed werk heeft verricht als hij naar zijn hoge omzetcijfers kijkt. Toch heeft deze medewerker het nodig dat nog een keer persoonlijk van zijn baas te horen! Daarmee geeft de manager er blijk van dat hij de verkoper beschouwt als een waardevolle kracht. Zo wordt de medewerker gewaardeerd als een mens die zich optimaal heeft ingezet voor het behalen van dit resultaat en niet als een radertje in een machine die goed draait als de onderdelen af en toe gesmeerd worden met een scheutje uit het bonuskannetje.

Waardeer mensen vooral voor hun bijzondere persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden. Bijna iedereen heeft wel iets waar hij beter of sneller mee is. Zorg dat je daar weet van hebt en spreek er je waardering over uit!

Collectief of persoonlijk?
Je bent in het water gevallen en kunt niet zwemmen! Aan de kant staan tientallen mensen te kijken maar niemand voelt zich persoonlijk aangesproken om een reddingsactie te ondernemen. Met complimentjes werkt dat vergelijkbaar. Als je een compliment maakt aan een groep in algemene bewoordingen, ervaart niemand dat als een persoonlijke waardering. Je kunt je complimenten beter richten tot de personen die het betreft. Noem hun naam en beschrijf de activiteiten die zij hebben ondernomen die hebben bijgedragen aan het resultaat. Op deze manier laat je anderen weten dat je belangstelling voor hen hebt en dat je ook werkelijk in de gaten hebt wat iedereen precies voor goeds doet.

Persoonlijke belangstelling
Telkens wanneer de medewerkers van een bedrijf een goed resultaat boeken, stuurt hun manager een mailtje rond met de tekst: FANTASTISCH, GOED GEDAAN! Na verloop van tijd kennen zijn medewerkers deze mailtjes wel. Ze raken er niet meer van onder de indruk. Uit het mailtje blijkt niet of de manager zich werkelijk interesseert voor wat zijn medewerkers precies hebben gedaan. Het is beter als de manager regelmatig bij zijn medewerkers binnenloopt en hen persoonlijk prijst voor hun verrichtingen. Bij het geven van een compliment is het belangrijk om ook echte belangstelling te tonen. Als je iemand laat weten wat je goed aan hem vindt, zijn je woorden een stuk geloofwaardiger als je je waardering ook letterlijk laat blijken. Ga eens naast hem zitten en vraag hoe hij die goede resultaten precies heeft behaald. Hiermee geef je de ander te kennen dat hij echt wat betekent. Je geeft hem bovendien de mogelijkheid om met trots te vertellen over zijn inspanningen en succesvolle resultaten.

Tips voor een goed compliment

  • Maak je complimenten bij voorkeur in de ik-vorm. Daarmee laat je blijken dat het jouw compliment is; jouw persoonlijke waardering (in plaats van een vage 'wij' of 'men').
  • Richt je liefst tot één specifieke persoon of slechts enkele personen voor wie het compliment écht bedoeld is (in plaats van tot een grote onbeduidende groep).
  • Benoem het waarneembare gedrag dat je op prijs stelt of de eigenschap die je waardeert.
  • Maak je compliment zo concreet mogelijk te maken en vertel ook wát de ander precies zo goed gedaan heeft.
  • Noem voorbeelden en specifieke details om je compliment te ondersteunen.
  • Geef aan waarom jij dit zo waardeert, bijvoorbeeld wat het goede gedrag voor gevolg heeft of wat het voor jou betekent.
  • Trek tijd uit voor het geven van zo'n compliment.
  • Ondersteun je compliment met enthousiasme en trotse lichaamstaal, zonder dat te overdrijven waardoor het juist niet meer serieus wordt genomen.
  • Complimenteer duidelijk en opvallend! Daarmee laat je blijken dat het werkelijk een compliment betreft en geen losse opmerking tussendoor.
  • Geef je compliment in positieve bewoordingen. Als je zegt wat je niet wilt, focus je daar juist de aandacht op. Je kunt iemand beter complimenteren voor wat hij heeft gedaan dan voor wat hij heeft nagelaten.
  • Complimenteer regelmatig, maar wel op onregelmatige momenten. Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat - extra - beloning of waardering meer effect heeft als deze niet op vaste momenten worden geboden. Zo blijft het compliment verrassend. Het daagt uit om het te krijgen, in plaats van dat het routine wordt.
  • Sta eens vaker stil bij het gewone werk! Dit krijgt gewoonlijk de minste aandacht terwijl medewerkers er het meest bij betrokken zijn. Ook hier geldt: geef deze aandacht niet - alleen - op vaste momenten.
  • Complimenteer zo nu en dan op een opvallende wijze voor bijzondere prestaties. Zet iemand dan op een originele manier in het zonnetje. Maak het compliment persoonlijk door het te geven op een manier die bij hem of haar past.
  • Maak van motiveren en waarderen je levensstijl. Een complimenteuze en motiverende persoon heeft meer oog voor het goede en weet anderen steeds op originele wijze te waarderen. Daardoor oogst hij bovendien zelf ook meer waardering en succes!


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl



tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren